M: 0 6 - 2 5 0 8 5 8 9 0

Zo word je geen kind van de rekening?

Zo word je geen kind van de rekening?

meisje wat aandachtig zit te schrijven met postlood

Zo word je geen kind van de rekening?

Nota bene op 5 december staat er een artikel in de Stentor over het feit dat er in Zwolle e.o. onvoldoende vergoeding is voor de behandeling van alle kinderen met dyslexie . Zij worden letterlijk het kind van de rekening. Voor de komende maand is er slechts voor de helft van deze kinderen geld voor een vergoede behandeling.

De zorg is verkoopbaar geworden. Van te voren worden er afspraken gemaakt over hoeveel behandelingen er uiteindelijk komen. Een lastig punt, want keer op keer blijkt dat de toestroom groter is dan van te voren was geschat.

Maar de leerling met dyslexie heeft daar geen boodschap aan. De zorg buiten school ontstaat niet zo maar. Wanneer er bij een leerling sprake is van het oplopen van een lees en/of spellingachterstand volgt er in eerste instantie extra zorg binnen de klas. Als dat onvoldoende blijkt te zijn, volgt er extra zorg buiten de klas. Als ondanks al deze zorg de leerling niet vooruit gaat, komt de term dyslexie pas om de hoek kijken.

 

Het is dan noodzakelijk om met een juiste methode die taalachterstand aan te gaan pakken. Maar dyslexie is meer dan dat alleen. Je moet er namelijk als kind en ouder mee leren omgaan. Daarnaast zijn er ook nog de sociaal emotionele gevolgen, zoals het ontwikkelen van een negatief zelfbeeld  of faalangst.

Kortom het is juist belangrijk dat een behandeling door gaat! De achterstand mag niet verder oplopen, het wegwerken mag niet langer gaan duren en de negatieve gevolgen mogen zich niet verder gaan ontwikkelen.

Bij de meeste leerlingen zijn ere al duidelijk signalen in groep 2 of 3. Dan zou ook de behandeling al moeten beginnen. Maar niet eindigen zodra de taalachterstand is ‘weggewerkt’.

Dan komt de zelfredzaamheid van de leerling in beeld. Welke ICT-hulpmiddelen zijn er en welke zijn van toepassing in deze situatie? Het is belangrijk dat de leerling zelf aan de slag gaat en de teksten helemaal gaat begrijpen. Hierbij speelt het goed kunnen begrijpend lezen een rol.  Dat is namelijk de voorwaarde om straks tot leren te kunnen komen.

In het laatste gedeelte van de basisschool komt dan de overstap naar het Voortgezet Onderwijs aan de orde. Voor zowel ouder als kind altijd weer een spannende periode. Er zal veel gaan veranderen en huiswerk maken komt daar dan nog eens bij.

 

Bij dyslexie hoort dus een continue begeleiding gedurende het gehele schooltraject!

Bij Iteach kun je zo’n begeleiding vinden.

Vanaf het wegwerken van de taalachterstand tot en met de huiswerkbegeleiding van de onderbouw in het Voortgezet Onderwijs. Naast professional ben ik namelijk ook ervaringsdeskundige van 2 tiener zonen, 16 en 19 jaar oud.

Geen onzekerheid over de continuïteit van de behandeling. We kunnen een langdurige band gaan opbouwen waarbij ik naast de begeleiding van je zoon of dochter ook jouw vragen kan beantwoorden.

5 december mag dan geen goed nieuws voor je hebben gebracht.

Vanaf 6 december bied ik je een gratis Skype-sessie aan waarin jij je vragen kunt stellen en waarbij we kunnen gaan kijken hoe we een behandeling vorm gaan geven.

F
F
Contact Me :

Name:

Email:

Verification Image

Enter number from above: