M: 0 6 - 2 5 0 8 5 8 9 0

Waarom de lamme de blinde niet goed kan helpen

Waarom de lamme de blinde niet goed kan helpen

Waarom de lamme de blinde niet kan helpen

Wat heeft een blinde met dyslexie te maken?

Op het eerste oog 🙂 niets. Maar dyslexie wordt nog wel eens verward met problemen met de ogen. En zo is de software van bijvoorbeeld de Daisy-speler in eerste instantie ontwikkeld voor mensen die slechtziend zijn maar wordt deze inmiddels ingezet voor mensen met dyslexie.

Misschien daarom ook wel dat ik zelden zie dat het gebruik ervan tot een succes leidt.

Met andere woorden.

Iemand helpen met iets waar je eigenlijk geen verstand van hebt, of zelf niet de ervaring mee is lastig. Je grijpt dan nog wel eens naar het verkeerde middel.

Zo las ik de afgelopen weken steeds berichten, op een aantal Facebookgroepen van ouders die proberen hun dyslectisch kind aan het lezen te krijgen. In vele gevallen vinden die ouders dat lezen erg belangrijk en dat is het ook. Maar nog belangrijker is het om op zoek te gaan naar oplossingen die aansluiten bij je kind.

Een dyslectische leerling wíl helemaal niet gaan lezen.

Het lezen kost hem/haar bovengemiddeld veel concentratie en focus en levert hen nog onvoldoende op. Hij/zij is vaak binnen een paar zinnen de draad kwijt en probeer dan zelf nog maar eens door te gaan met lezen. Dan ‘gooi’ je het boek dus in de hoek.

De ouder (= lees hier dus de lamme) wil dus graag dat er gelezen gaat worden. Nu ben ik ben zelf ook een ouder van twee jongens van 18 en 20 jaar, waarbij ik bij de oudste te horen kreeg dat hij misschien wel nooit helemaal tot lezen zou kunnen komen. Ik weet dus maar al te goed wat dat met je doet.

Je haalt alles uit de kast om er voor te gaan zorgen dat het lezen verbetert.

En zo ook het volgende.

Want, wat leek het MIJ prettig om een boek te hebben en tegelijkertijd uit dat boek te worden voorgelezen. Bij dyslexie is het immers van belang dat je het woord ziet en het ook meteen hoort. Het leek mij de ‘uitgelezen’ oplossing.

Dus ik op naar de bieb. De juiste druk bij de CD te vinden en na heel wat gepuzzel had ik het eindelijk voor elkaar.

Maar wat voor MIJ de oplossing leek, bleek voor mijn kinderen (= lees hier dus de blinde) helemaal niet de oplossing te zijn.

Want wat gebeurde er? Ook nu waren zij naar drie regels de draad al kwijt en het werd helemaal niets!

Het leestempo van de CD lag te hoog of de woorden klopten toch niet helemaal met wat er in het boek stond. En wanneer je dan niet zo goed kunt lezen kun je dat niet snel genoeg doorzien. Het feit dat je een ander woord ziet dan wat er wordt uitgesproken en een stem die te snel gaat, het is al vlug niet meer bij te benen.

Het werd dus helemaal niets! Weg al mijn energie maar wat dan nu?

De oplossing ligt in het gebied waar een dyslectisch kind sterk in is; auditief en visueel.
En JA dan gaat je zoon/dochter niet lezen, maar dat werkte ook niet.

Door je kind te laten gaan luisteren naar een boek gebeuren er namelijk ook nog wel genoeg dingen die er toe doen. De fantasie wordt geprikkeld, in het hoofd wordt er een voorstelling gemaakt van het verhaal.

Niet geheel onbelangrijk, de woordenschat breidt zich uit. En DAAR gaat het uiteindelijk allemaal om! Woordenschat die je nodig hebt om goed tot begrijpend lezen te kunnen komen. En begrijpend lezen om goed tot leren te kunnen komen.

Naast auditief is er dan ook nog visueel; de film. Hetzelfde laken een pak!

En weet wat dan wel weer werkt?

Kies een film uit waarvan ook een boek is geschreven. Je gaat eerst lekker de film bekijken en pas daarna het boek lezen. De benodigde rode draad is dan namelijk al in het hoofd aanwezig en dan is het helemaal niet zo erg om af en toe eens een woord over te slaan. Dan heb je het ultieme doel bereikt.

Over oplossingen gesproken. In mijn nieuwste E-book:

Dyslexie? Zo door het voortgezet onderwijs!

staan voldoende mooie oplossingen om je zoon/dochter goed te kunnen gaan begeleiden op het voortgezet onderwijs. (Klik op de titel om het E-book te kunnen gaan kopen)

Het E-book bevat ruim 60 pagina’s, 40 tips en al mijn stappenplannen!

Je kunt er dus meteen mee aan de slag. Daarnaast zit er nog een mooie extra aanbieding in.

Moraal van dit verhaal: Zoek naar oplossingen die aansluiten bij de problematiek en gebruik daarbij de sterke kanten van een leerling met dyslexie.

Ben benieuwd wat jij voor mooie oplossing hebt gevonden. Ik hoor het graag van je.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

F
F
Contact Me :

Name:

Email:

Verification Image

Enter number from above: