M: 0 6 - 2 5 0 8 5 8 9 0

Van DDvDA naar DDvDD?

achtbaan met rood karretje en logo DDvDD DeDagvanDeDyslexie

Van DDvDA naar DDvDD?

Van DDvDA naar DDvDD?

Je zult wel denken ‘nou dat is wel de meest vreemde titel die ik bij een blog heb zien staan’, maar ik kan hem je uitleggen.

DDvDA

Twee jaar terug hoorde ik op de radio dat er een Dag van De Achtbanen bestond, begint er al een lampje bij je te branden 😊 Iedere dag heeft tegenwoordig wel één of meerdere thema’s en ik dacht toen nou, De Dag van De Dyslexie zal dan ook wel bestaan. Maar tot mijn stomme verbazing was dat nog helemaal niet het geval en zo is in 2016 dus DeDagvanDeDyslexie (DDvDD) ontstaan.

DDvDD

Ik heb toen gekeken wanneer ik die Dag zou gaan organiseren en kwam erachter dat de maand oktober in Engeland is uitgeroepen tot The month of the awareness of dyslexia, een beetje rekening houdend met de vakanties kwam ik toen uit op 8 oktober. In 2017 heb ik DDvDD om persoonlijke redenen niet kunnen organiseren en zo komt de tweede editie uit op zaterdag 6 oktober. Nu hoorde ik dit jaar dat het 6 oktober WereldDyslexieDag schijnt te zijn. Nou, hoe bijzonder is het dat ik 2 jaar geleden een datum heb geprikt die hier precies mee samenvalt!

Maar genoeg gepraat over het ontstaan van DeDag.

Waarom dan zo’n dag?

Er is toch genoeg aandacht voor dyslexie, het taboe is het grotendeels toch vanaf?

Ja dat klopt, maar wat ik nog steeds merk bij het geven van mijn begeleidingen aan leerlingen op het voortgezet onderwijs is, dat docenten, ouders en leerlingen nog lang niet altijd over al deze kennis beschikken. Heel veel bijeenkomsten, congressen geven de informatie door aan de professionele begeleiders (IB-ers, zorgcoördinatoren e.d.), maar het is zo prettig wanneer de leerling, de ouder(s) en de docenten er meer vanaf zouden weten.

Speciaal Lettertype

Zo vertel ik nog steeds dat er bijvoorbeeld boeken zijn geschreven in een speciaal lettertype wat makkelijker leest voor mensen met dyslexie; Dyslexie Font. En steevast krijg ik dan te horen: “Oh dat wist ik niet”. Nota bene zit Uitgeverij Dyslexion ook nog eens in Deventer!
Het lettertype helpt vaak, maar niet altijd. Kijk, maar wel een hele eenvoudige en nuttige oplossing en zo zijn er nog zovelen.

Wat houdt een goede begeleiding dan allemaal in?

Dat begint met het (noodzakelijk) rechtzetten van het zelfbeeld van deze leerling, dat is stap 1.
Ze hebben toch op de een of ander manier steeds te horen gekregen dat ze ergens niet goed in waren. Taal komt overal in voor, dus liepen ze keer op keer tegen dit probleem op.

Dyslexie kun je niet wegnemen en op het basisonderwijs is alleen maar geprobeerd om ze aan het lezen te krijgen. Begrijpelijk, want dat is een van hun kerntaken, maar dat zijn ze meer dan beu. Daar moet ik dan wel een kanttekening plaatsen, de aandacht voor dyslexie is natuurlijk de afgelopen jaren flink toegenomen in het basisonderwijs, maar het kan op sommige plekken toch nog wel beter.

Dan hoopt zo’n leerling en ouder, op het voortgezet onderwijs op een frisse nieuwe start en binnen een week blijkt hij/zij al niets meer van het Engels te snappen. Blijf dan maar eens gemotiveerd.
Wanneer je begrijpt waarom je daar zo’n moeite mee hebt, kun je daar veel beter mee leven. Uitleggen waarom dat Engels toch zo lastig is om te leren. Hoe het dan toch nog te leren is en de lat niet te hoog willen gaan leggen. Een 5 of een 5,5 is al heel mooi. Het is net zoveel als een 8 of een 8,5 voor iemand die Engels wel heel goed kan. Let daarbij dan ook vooral op de vakken, vaak de exacte, die wel goed gaan en geef welgemeende complimenten bij het behalen van een mooi cijfer hiervoor.

Tot slot begrijp ik ook heel goed de docent van het voortgezet onderwijs, wanneer er weer zo’n ouder langskomt die vindt dat er niet genoeg naar zijn of haar dochter wordt gekeken, of wanneer er niet voldoende rekening met hem of haar wordt gehouden. In een volle klas is het ook bijna niet te doen. En ja, er ligt een heel protocol. Maar een docent is ook maar een mens en nadat het werk klaar is wil hij/zij ook graag naar huis. Het hele protocol door akkeren is dus geen optie. Maar wat velen niet weten is dat er een heel mooi, praktisch werkboek is gemaakt, nog wel door het Expertisecentrum Nederlands.

Voor iedere docent op het voortgezet onderwijs staat op één pagina samengevat wat er op het gebied van dyslexie speelt op zijn of haar vakgebied! Alleen jammer dat ook dit nog zo weinig bekendheid heeft.

De juiste informatie, daar draait het allemaal om. En daarom is er ook een mooi info-plein aanwezig op DDvDD. Daar vind je:

*) BuroKom, van Annet Konijn: (Vertaal(t) je tekst naar tekening
*) Dyadon van Terry van de Beek: Dyslexie Express (voor het basisonderwijs)
*) Woordhelder: met digitale hulpmiddelen
*) Mijn Superkracht van Annemieke Augusteijn: online-RT

En, zijn daar de boeken van drie van de vier spreeksters te koop:

*) Adinda de Vreede (Faalangst), Carolien Poels (Engels) en
Maud van Druennen (Praktisch werkboek voor het VO)

Dan heb ik alleen Anita de Bruijn nog niet genoemd, zij is er namens Unita & docent NCOI opleidingen.

Wil je alles zelf komen bekijken?

Kom dan op zaterdag 6 oktober naar DeDagvanDeDyslexie

en ga met een heel voldaan gevoel en een hoop nieuwe kennis weer naar huis.

DeDag heeft waardevolle lezingen van vier specialisten over:

  • het dyslexie in het basisonderwijs,
  • het aanpakken van faalangst,
  • het leren van het Engels en tot slot
  • een lezing over het zeer praktische werkboek voor docenten.

DeDag krijgt een speciaal tintje door mijn
net iets te enthousiaste gastvrouw van het T’op Vrolijk Theater.

Koop nu je kaarten, er is maar plek voor 70 personen.

Tot op zaterdag 6 oktober 2018, vanaf 10 uur,
Bij Van Brugge, Wechelerweg 52 te Diepenveen.

 

F
F
Contact Me :

Name:

Email:

Verification Image

Enter number from above: