M: 0 6 - 2 5 0 8 5 8 9 0

Tweede dyslexie methode van I teach

Tweede dyslexie methode van I teach

Een tweede methode voor I teach

TNL

Een tweede methode voor I teach

Dit jaar ben ik pas echt van start gegaan om mijn eigen bedrijf te gaan opzetten. Ik was al anderhalf jaar aan het werk, maar had er steeds andere werkzaamheden naast. Ik denk dat het uiteindelijk een excuus was om niet echt van start te hoeven te gaan.

Maar goed, per februari al het andere afgesloten en nu vol aan de bak. Ondernemen is een vak op zich. En aangezien ik helemaal niet uit een ondernemersgezin kom, is vrijwel alles nieuw. Maar ik merk dat ik de juiste keuze heb gemaakt, want ik heb een enorme drive.

Ervaringsdeskundige
Vorig jaar een studie gevolgd en mijn papieren gehaald, dat voelt goed. Nu was ik al ervaringsdeskundige en heb ik tijdens die studie veel dingen gehoord die ik eigenlijk al wist. Maar ik merkte dat dat niet voldoende was om bijvoorbeeld bij scholen een voet tussen de deur te krijgen. Dat is nu beter.

Ervaringsdeskundige, ja, met zeer zware dyslexie, twee maal, bij beide kinderen. Ik ben de hele basisschool tijd op zoek geweest naar een methode die goede resultaat zou geven. Van alles geprobeerd, maar steeds het gevoel gehad dat ik de keuze had uit 100 sleutels en op goed geluk er dan maar een koos. Een jaar hiermee aan de slag ging, om daarna te moeten concluderen dat het allemaal niets had uitgehaald. Dat het een voorwaarde is dat een methode op zijn minst met taal moet werken en met klanken, wist ik toentertijd nog niet. Bij dyslexie is het namelijk niet voldoende om alleen maar met extra stof te oefenen, de stof die op school ook wordt aangeboden. Er moet meer gebeuren. Ik weet nu dat de onderliggende leesstrategieën moeten worden getraind. Dat het hem vooral in de klanken van de taal zit. Iemand die dyslectisch is ‘hoort’ de taal gewoon anders. En als je een woord anders hoort, ga je het ook anders opschrijven. Verkeert dus.

De tweede methode
Nu had ik rond die tijd al wel mijn oog laten vallen op de methode Taal in Blokjes. Op de een of andere manier had ik daar een heel goed gevoel bij. Maar voor een behandeling moest ik te ver weg, en ik vond de belasting te groot. Zeker gezien het feit dat een behandeling toch al gauw een jaar of anderhalf in beslag neemt. Al voordat ik mijn diploma had behaald, besloot ik om toch alvast die methode aan te schaffen. Hij bleef mij boeien. Tijdens de opleiding werd dit onderwerp natuurlijk ook besproken, en wat bleek. Er waren ongeveer 5 methodes waarvan was aangetoond dat ze werkzaam zijn bij dyslexie. En laat nu een van die 5 de Taal in Blokjes zijn. Ik had dus een vooruitziende blik gehad.

Ook werd tijdens die lessen de opmerking geplaatst: “Als niets meer lukt, werkt deze methode nog wel. Hij is wel een beetje suf, maar hij werkt echt.” Kinderen die de eerste hindernis om tot lezen te komen maar niet kunnen overwinnen. Als dat wel lukt, schijnt daarna het lezen, zij het moeizaam, wel op gang te komen. Ik had toen niet kunnen vermoeden dat ik daar een jaar later serieus mee aan de slag zou gaan.

Toch Nog Leren Lezen
De tweede methode voor de behandeling van I teach heet “Toch nog Leren Lezen”, in 1990 ontworpen door Wim Verhagen. Een docent op het speciaal. basisonderwijs, die met zijn dertig jaar ervaring tot deze methode was gekomen. Altijd is er lacherig over deze methode gedaan, en hij heeft nooit waardering hiervoor gekregen. Tot een 10 jaar geleden, er toch eens werd besloten om deze methode wetenschappelijk te testen. en wat bleek, hij werkte echt!! Nu is deze man inmiddels de 70 gepasseerd, en dreigt zijn methode van de markt te verdwijnen. Via uitgeverij Visiria, waarvan ik ook het spraaksoftwarepakket, L2S, in mijn praktijk gebruik, kwam de vraag om een nieuwe ambassadeur. Aangezien ik als doelgroep kinderen met zware dyslexie heb, heb ik besloten om dat te gaan doen. Daarbij moet het gedachtegoed van Wim Verhagen in takt worden gehouden.

Niet meer Radend of Spellend lezen
Kinderen die niet goed kunnen lezen blijven of spellend lezen, waardoor hun tempo te langzaam blijft, of gooien het tempo omhoog, maar gaan dan veel fouten maken, omdat ze radend gaan lezen. Geen van beide strategieën heeft uiteindelijk het gewenste resultaat, namelijk nauwkeurig, vlot lezen. In alle gevallen moet het spellend lezen of radend lezen toch eerst weer worden afgeleerd. En dat is nu precies wat deze methode doet. Hierbij mag je niet hakken en plakken, dus niet k-a-s-t maakt kast, maar het woord moet in één keer worden gevormd. De term ‘slepend lezen’ is hier meer op zijn plaats. Hiervoor wordt er eerst begonnen met woorden die slechts uit twee klanken bestaan. En hier zit de crux van het verhaal. Woorden met 2 klanken, o.a. de,het en een, zijn nu net de woorden die door dyslectische kinderen vaak worden overgeslagen. Dat gebeurt omdat je nu wel gedwongen wordt om het paar letters dat er staan, te moeten lezen! Als je een van beide overslaat kun je niet lezen wat er staat, en ga je het woord dus maar overslaan.

TNL folder

Toch Nog Leren Lezen
De methode begint echter met woorden als aap, eet, zee en oom. Dat zijn alleen maar klankzuivere woorden. Deze groep woorden, de klankzuivere is namelijk de grootste groep aan woorden die in onze taal aanwezig is en die schrijft je zoals je ze hoort. Daarna volgend de ‘bijna klankzuivere’ woorden. Woorden die bijna hetzelfde klinken zoals je ze schrijft, maar met kleine verschillen hierin. Bijvoorbeeld DE. Want je hoort toch echt DU (met een korte u-klank op het eind) maar je schrijft DE. Nu klinkt dit allemaal bij het kinderachtige af. Maar dat is zo gedaan om vooral geen verwarring te veroorzaken bij de leerling. Het gaat hier om kinderen die zeer ernstig dyslectisch zijn, bijvoorbeeld in groep 8 zitten maar nog lezen op het niveau van groep 3. Dat zijn er (gelukkig) niet zo veel,maar ze bestaan wel!

Er moet op een zeer gestructureerde manier aan de opbouw van het lezen worden gewerkt om het succesvol te kunnen laten zijn.‘Slepend lezen’ dus, de klank AA uit AAP moet daarbij net zolang worden aangehouden totdat de leerling ‘ziet’ dat er een P achterstaat, en die aansluitend ook weet uit te spreken. Maar met deze woorden is het bijna onmogelijk om leuke teksten te maken, zeker voor leerlingen die over het algemeen over een goed stel hersens beschikken. Een hele uitdaging dus. Ik heb de methode inmiddels thuis liggen en bestudeerd en er is  geen andere keuze voor dit soort leerlingen. Door in hele kleine stapjes te werken krijgt de leerling succeservaringen en neemt het zelfvertrouwen toe. Iets wat heel belangrijk is en vooral motiveert om door te gaan, zelfs als het er allemaal niet zo aantrekkelijk uit ziet.

De eerste twee delen is het dan de tanden op elkaar. Maar ik heb inmiddels een vriendin in Apeldoorn die de methode heeft ingezet bij een jongen zoals ik heb beschreven. Waarbij ze nog niet eens de mogelijkheid heeft gehad om hem volledig in te zetten. Wat inhoudt dat de leerling, ten minsten drie keer per week 20 minuten moet oefenen. Maar na nog geen 6 weken merkt de juf wel op dat woorden als r-AAP, ZEE-m b-OOM wel opvallend beter worden gelezen. En dat is nu precies wat er getraind is. Wanneer je vlotter gaat lezen, pakken je ogen niet meer alle letters afzonderlijk, maar worden delen van woorden herkend. Zgn Woordbeelden, daar komt bijvoorbeeld ook de term Woordblindheid vandaan, maar dit even ter zijde.

Doordat dat gedeelte nu wel geautomatiseerd is kan deze jongen het woord r-AAP sneller lezen. Een volgende stap is het aanbieden van woorden die bestaan uit drie verschillende klanken, zoals TAK, PEN, MOL e.d. Zo wordt de woordstructuur beetje bij beetje uitgebreid. De methode kent tussendoor steeds testen om te kijken hoe de leerling vooruit gaat, wat het mogelijk maakt om de snelheid van de methode aan te passen.

Wanneer het namelijk te snel of te langzaam gaat zijn er drie verschillende wegen te bewandelen. Uiteindelijk kan zo een maximaal niveau van AVI E5 en minimaal E4 worden behaald. Dan is het daarna wenselijk om uiteindelijk op niveau E6 uit te komen, omdat je dan ‘geletterd’ bent en je je in onze talige maatschappij dan kunt redden.

Ik heb momenteel nog geen leerling waarbij ik deze methode toepas, maar mocht dat zo zijn dan zal ik jullie zeker op de hoogte houden van mijn ervaringen.

Mocht je zelf al wel met deze methode hebben gewerkt, of ben je geïnteresseerd, dan zou ik het heel leuk vinden als je hieronder een reactie wilt plaatsen.

 

F
F
Contact Me :

Name:

Email:

Verification Image

Enter number from above: