M: 0 6 - 2 5 0 8 5 8 9 0

Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren

Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren

Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren!

Zo mooi kan ik ze helaas zelf niet verzinnen. Maar het is wel zo! Piekeren helpt je niet, sterker nog het duwt je inderdaad de verkeerde kant op.

Maar die examens komen wel dichterbij en hoe ga je daar dan het beste mee om? Dat is waar deze blog over gaat.

Beetje stress is helemaal niet erg.

Tuurlijk ga je lopen piekeren over je aankomend examen. Heb ik alles wel voldoende kunnen leren, ben ik op tijd begonnen. Daar is iets mis mee. Het houdt je scherp en zorgt voor actie; je gaat er nog even wat harder tegenaan. Tijdens je examen zorgt een beetje stress ervoor dat je je goed kunt blijven concentreren. Dat je kunt ‘pieken’.
Maar te veel stress maakt dat je gaat lopen piekeren. Dat kost onnodig veel tijd en is ook nog eens slecht voor je zelfvertrouwen, iets waar je misschien net zo hard aan hebt lopen werken. Het doet ook nog eens afbreuk aan alle voorbereidingen die je er wel voor gedaan hebt. Niet doen dus!

Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren! En zo is het maar net.

Ja. Allemaal makkelijker gezegd dan gedaan.

Maar lees maar eens verder, misschien heb je er wel wat aan. Want je kunt het piekeren namelijk verminderen. Hoe? Door anders over de dingen te gaan denken. Ja echt!  JIJ hebt uiteindelijk de sleutel hiervoor zelf in handen. Want…..

Je hebt veel van de stof al gehad en je weet hoe lastig of niet je een bepaald vak vindt. Als het goed is heb je daar in je planning ook rekening mee gehouden. Ik pel hem even voor je af. Bij het examen moet je laten zien dat je op zijn minst de helft van die stof beheers, het liefst nog met wat erbij om te kunnen gaan slagen. Kijk als je het zo bekijkt is het te doen toch?

Wat nu als dat niet lukt?

Pieker dan op een ander moment. Vreemd he? Maar neem je voor dat je bijvoorbeeld vanavond een half uurtje mag piekeren. Schrijf je gedachten op. Dat schept overzicht. Zo kom je er misschien wel achter dat je gedachten ook wel rare kronkels hebben. Neem iemand in vertrouwen en bespreek ze eens. Ook dat geeft vaak andere inzichten.

Maak een last-minute planning.

Om jezelf gerust te stellen kun je gedurende je voorbereiding alleen de aller moeilijkste ‘dingen’ in een apart schriftje opschrijven. Lees deze dan nog even door voordat je vertrekt richting je examen. Ga opzoek naar een manier waarop je die lastige stof toch kunt gaan onthouden. Een ezelsbruggetje werkt altijd erg goed. Die kun je ook direct bovenaan je blad noteren. Weer een zorg minder toch?! Hierdoor ontspan je weer meer en kijk dat moet je hebben.

Ga slapen wanneer je naar bed gaat.

Pieker niet wanneer je in bed ligt. In bed moet je slapen. Nu wakker liggen heeft geen zin. Je kunt er nu toch niets meer aan doen. Je hersenen zijn nota bene ook een spier en hebben hun rust hard nodig. Neem een lekker warme douchen en spoel in gedachten de dag van je af.

Zo verminder je de stress voorafgaand aan het examen.

1) Zorg dat je op tijd aanwezig bent. Niet veel te vroeg want dat verergert de spanning eventueel.
2) Zet je favoriete muziek op wanneer je richting school gaat.

3) Aangekomen op school. Staan je vrienden negatieve te praten over hoe moeilijk de stof wel niet was om te leren? Ga dan nu even niet bij ze staan. Dat kan straks na het examen wel weer.
4) Probeer rustig af te wachten tot je naar binnen mag. Wordt je toch zenuwachtig bedenk dan dat je al het mogelijke hebt gedaan en er klaar voor, zeg dat tegen jezelf (ook als dat niet helemaal zo voelt.) Het gaat erom dat je met een positieve gedachte aan het examen gaat beginnen.
5) Zorg tijdens de examens goed voor jezelf. Eet en drink gezond en ga op tijd slapen. (drink niet te veel koffie)

Te veel stress tijdens het examen kan voor een black-out zorgen.

De betekenis van black-out is: een tijdelijke stoornis in de hersenen. Realiseer je dus ook dat dit tijdelijk is. De informatie is niet weg . Je kunt er ‘gewoon’ even niet bij. Door te ontspannen komt het meestal weer terug. Haal even een paar keer diep adem. Beweeg wat op je stoel. Rek je uit. Vraag je niet af of dit gek is, als dat is wat je nu nodig hebt moet de dat gewoon doen. Zeg tegen jezelf dat het niet erg is en ga bijvoorbeeld rustig door met de volgende vraag. Je kunt en hoeft niet alles te weten, weet je nog wel; meer dan de helft is al goed! Grote kans dat je met de volgende vraag wel goed aan de slag kunt. Ga aan het einde van het examen dan nog eens terug naar deze lastige vraag en kijk of je hem dan kunt beantwoorden, lukt dat niet dan is dat misschien ook nog wel geen ramp.

Dus stress aan de vooravond van de examens is heel normaal, maar weet dat te veel stress / piekeren je dus niet helpt.

Een ander kan nog honderd keer tegen je zeggen dat het je gaat lukken, maar dat komt niet bij je binnen.

Vertel jezelf dat het je gaat lukken! Dat komt namelijk wel aan!

En mocht je ondanks alles een herkansing nodig hebben om te slagen dan geeft je dat nog een extra kans. Misschien kunnen je je leerstrategieën dan nog verbeteren. Kijk maar eens op de volgende link.

https://www.leidenuniv.nl/ics/sz/so/webexpert/websmart.html

Mocht je hulp willen hebben bij het leren voor een herexamen, of een extra steuntje in de rug nodig hebben om toch over te kunnen gaan?
Dan kun je hiervoor ook terecht bij Iteach.
Vanaf begin juli tot medio augustus kan ik je hierbij dan gaan helpen!

Wil je daar na medio juni tijd informatie over ontvangen? Vul dan nu je gegevens in onder de Contact knop!

Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren

F
F
Contact Me :

Name:

Email:

Verification Image

Enter number from above: