M: 0 6 - 2 5 0 8 5 8 9 0

Ik dacht dat iedereen het zo deed

Vreemd blijft dat toch, dat je heel veel dingen vanuit je eigen referentiekader ziet en gewoonweg niet ziet hoe anderen zoiets aanpakken. 

Dit is wat iemand tegen mij zei, afgelopen vrijdag, tijdens een netwerkbijeenkomst te Apeldoorn.

‘Ik begon altijd alle woordjes maar eens 25 keer op te schrijven.’

Jeetje, was mijn eerste gedachte en ondertussen probeerde ik een berekening te maken van hoeveel tijd dit haar gekost moest hebben.

‘Ja’, ging ze verder,’ uiteindelijk kreeg ik de woordjes zo wel in mijn hoofd’.

Maar ik heb altijd gedacht dat iedereen het zo deed.

En dat is wat er gebeurd wanneer je zelf aan de slag gaat met iets wat je erg moeilijk vindt. Je pakt de eerste de beste oplossing die voorradig is en gaat daar mee aan de slag, omdat je denkt dat iedereen het zo doet. Maar dat is helemaal niet zo. Iedereen heeft een andere manier van leren. En wanneer je dyslexie hebt is die manier vaak anders. Het is de kunst om uit te vinden wát die manier is, zodat je niet steeds harder hoeft te leren maar efficiënter kunt gaan leren.

Maar ook ik had die wijsheid pas toen ik inzicht kreeg in de manier van denken bij mijn eigen kinderen. Ook ik heb mijn hele schoolcarrière veel te hard geleerd. Ik leerde mij vroeger ook altijd ‘stuk’ op het Engels en Frans en later op mijn HBO-opleiding ook. Ik heb daardoor ook wel veel gemist. Er bleef immers weinig tijd over voor andere dingen, zoals hobby’s e.d. Ik moest en ik zou die opleiding halen.

Voor ons beiden geldt dat wij alleen maar harder gingen werken, i.p.v. efficiënter. Het leren van woordjes kan wel op die manier en voor deze mevrouw werkte het ook, maar gezien het feit dat dyslexie een rol speelde is het niet de meest voor de hand liggende manier.

‘Normaal gesproken’ ga je inderdaad woordjes beter/goed onthouden door ze een aantal keren op te schrijven. Maar bij leerlingen met dyslexie blijven het zo losse feitjes en juist daar hebben zij over het algemeen ‘problemen’ mee om dat/die te onthouden.

Voor het leren van de woordjes bijvoorbeeld ga ik tegenwoordig met mijn leerling om de tafel zitten en bekijken we vele manieren om ze te gaan leren. Wat sluit het beste bij jou aan, wanneer kun jij een bepaald woordje wél onthouden? Dat is waar het om draait. Wat dan meestal wél goed werkt is het vinden van enig verband tussen het Engelse en het Nederlandse woord. Op die manier hoeft de leerling geen dingen ‘uit het hoofd’ te gaan leren, maar kun je door een simpele redenatie bij het juiste woord uitkomen. Daarmee ontlast je je hoofd, wat over het algemeen toch al meer moet nadenken dan gemiddeld gezien.

Wat niet wil zeggen dat we snel klaar zijn met het leren van de woordjes. Maar het eindresultaat is veel beter. Er blijven dan altijd een aantal woorden over die er ‘niet in gaan’ en de kunst is dan weer om dat te gaan accepteren.

Was het dan slecht hoe deze mevrouw haar Engels heeft geleerd? Nee. Zij wist niet beter en uiteindelijk is het haar ook op deze manier gelukt. Het had misschien wel makkelijker gekund, maar dat zullen we nooit weten.

Wat wij er beiden wel aan over hebben gehouden is een stevig uithoudingsvermogen.

En dat komt je later in de leven goed van pas. Ook zij had een HBO opleiding gedaan en ook nog maar een paar Masters er achteraan geplakt!

Tijdens mijn lessen komt op enig moment het volgende filmpje altijd naar boven.

Wanneer een leerling het moeilijk heeft en niet meer de motivatie kan opbrengen laat ik altijd dit filmpje zien. Wat je allemaal kunt bereiken als je er maar voor blijft gaan.

Het gaat over een short-trackschaatser; Steven Bradbury. Moto: blijf in jezelf geloven! Dan is alles mogelijk! Kijk en geniet!!

https://www.youtube.com/watch?v=tYUjmEH9NNk

Als jij ook de lijst met tips/aanpakken wilt ontvangen over hoe je woordjes wél kunt gaan leren, 

stuur dan even een berichtje naar info@IteachDeventer.nl en ik stuur je de PDF toe.

Dan ben ik benieuwd welke manier van leren jij hebt toegepast of welke vormen je ooit hebt gehoord. Laat je mij het weten?

pen met verfrommeld stuk papier

F
F
Contact Me :

Name:

Email:

Verification Image

Enter number from above: