M: 0 6 - 2 5 0 8 5 8 9 0

Voorlezen? Geen hond die luister!

Voorlezen? Geen hond die luister!

Voorlezen? Geen hond die luistert!

Of toch wel? Een hond die luistert naar het voorlezen. Ja, het gebeurt echt en weet je wat het mooie is, het heeft ook nog effect. Op de leerling dan wel te verstaan he, niet op de hond 🙂 

Bij verschillende bibliotheken lezen kinderen voor aan honden. Kinderen die van zichzelf niet zo goed zijn in voor/lezen. Waarom wordt dat dan gedaan?

Zelfvertrouwen

Wanneer je niet zo goed kunt lezen, gaat het voorlezen vaak ook niet zo gemakkelijk. Immers de fouten die je maakt worden hoorbaar en vaak ook nog eens verbeterd. Wanneer dat op een juiste manier gebeurt is er nog niet zo veel aan de hand. Maar wanneer dat niet het geval is, of wanneer er veel fouten worden gemaakt, kan dat het zelfbeeld van de leerling gaan aantasten. Het tast je zelfvertrouwen aan.

De oplossing is dus voorlezen aan een hond. Die zegt namelijk niets van de fouten die je maakt. En het schijnt dus echt te werken. Het zelfvertrouwen gaat omhoog en deze kinderen gaan na verloop van tijd echt beter voor lezen en daarmee dus ook beter lezen.

Nu is een huisdier altijd al goed voor kinderen, maar daar komt dus nog een mooie andere functie bij. Mocht je  deze zomer op vakantie gaan en je hebt een hond en een kind met leesproblemen, dan kun je op een hele leuke én goede manier toch blijven oefenen met het lezen. Levert geen strijd op en het heeft alleen maar voordelen.

En de Engelse taal?

Nu is voorlezen iets voor leerlingen op de basisschool. Maar ik trek even een parallel naar de leerling op het voortgezet onderwijs. Het leren van de Engelse taal bijvoorbeeld. Ik geef tegenwoordig aan ouders de tip mee, om hun kind te laten gaan gamen. In eerste instantie kijken zij me dan verschrikt aan. Ze proberen juist hun kind achter dat scherm weg te krijgen en nu hebben ze een coach die ze daar weer doodleuk achter gaat zetten. Maar dat is natuurlijk met mate en ik zie graag dat mijn leerling met Engels talige kinderen gaat gamen.

Ook nu geldt dat de kinderen aan de andere kant van het scherm het al lang mooi vinden dat een Nederlands talig kind de moeite neemt om met hen te gaan praten. Dus zal er geen commentaar komen op de uitspraak of op de fout getypte woorden. Nu komt het, gaandeweg het gamen zal er over en weer interesse ontstaan in elkaars taal. Zal er worden gevraagd wat dat woord betekent en hoe je een bepaald woord schrijft. En ja, ook de schunnige woorden, maar wees gerust dat verdwijnt gewoon weer….

Heb je het in de gaten, echt spelenderwijs maak je zo een kind bekend met de Engelse taal. Het grootste voordeel is dat zij zich ‘onderdompelen’ in de klanken van het Engels, iets wat een grote rol speelt bij kinderen die dyslectisch zijn.

En ook dit werkt echt. Mijn eigen kinderen gamen inmiddels een flink aantal jaren en mijn jongste zoon kreeg laatst op zijn stage een heus compliment over zijn mooie Engelse uitspraak en ik heb hem zelden zo trots gezien! Ik heb hun Engels echt ‘horen’ ontwikkelen en soms gebruiken ze woorden die ik niet eens ken. Maar dat zal dan wel de generatiekloof zijn, daar ga ik dan maar vanuit 😊

Moraal van het verhaal: let bij kinderen met dyslexie vooral niet op hetgeen er fout gaat. Het is zo’n natuurlijke reactie en ik begrijp het ook wel. Door te corrigeren denk je vaak dat het daarna beter zal gaan. Maar dat heeft dus niet het juiste effect. Zet daarnaast in op de hedendaagse technieken en zie hierin voorval de voordelen.

Wil je eens weten wat er allemaal komt kijken bij een leerling met dyslexie op het voortgezet onderwijs?

Kom dan 6 oktober naar DeDagvanDeDyslexie, Bij Van Brugge te Diepenveen. (Vlak bij Deventer)

De dag heeft als subtitel: Zo! Door het voortgezet onderwijs. Op 1 dag kom je alles te weten wat deze leerling nodig heeft om een goede kans van slagen te hebben in deze talige fase van ons onderwijs.
Kijk op www.dedagvandedyslexie.
De kaartverkoop is inmiddels gestart en er is plaats voor ongeveer 70 personen!! Doelgroep zijn de docenten van het voortgezet onderwijs, leerkrachten van groep 7 en 8. Begeleiders maar ook vooral de ouders van en de leerling zelf.

Klik op de onderstaande afbeelding om je kaarten te kunnen kopen!

 

 

 

 

meisje ligt lachend tegen hond aan

F
F
Contact Me :

Name:

Email:

Verification Image

Enter number from above: