M: 0 6 - 2 5 0 8 5 8 9 0

Eindtoetsen moeten geen struikelblok zijn

Eindtoetsen moeten geen struikelblok zijn

Eindtoetsen moeten geen struikelblok zijn.

Gisteren zijn de officiële eindtoetsen van start gegaan. Werd er tot voor kort alleen nog over CITO-toetsen gepraat, dat is dit jaar wel anders.

meisje zit aan schoolbank te werken

Riv Koerkamp van basisschool Esmoreit aan haar IEP-toets

 

In de Stentor van 19 april wordt de IEP Eindtoets genoemd en blijkt dat een basisschool tegenwoordig zelfs mag kiezen uit 5 Centrale Eindtoetsen. Ik lees o.a. dat de rekentoets niet zo talig is. Dat vind ik een groot pluspunt.

Als dyslexiecoach zie ik regelmatig dat ook het plezier in het rekenen deze leerling wordt ontnomen omdat hij niet meer uit de verhaaltjes komt waaruit de som bestaat. Jammer, want zo test je niet of iemand nu kan rekenen. Dat vinden ze bij IEP ook. Karin Heij, directeur van Bureau ICE gaat verder met “Toetsen moeten geen struikelblok zijn. Ze moeten kinderen de mogelijkheid bieden te laten zien wat ze WEL kunnen”.

En ook daar ben ik het helemaal mee eens. Natuurlijk moet de toets over taal en rekenen  gaan, maar net zo belangrijk is het dat de leerling weet welke talenten hij of zij bezit. Zeker voor mijn leerling. Dat is namelijk waar hij of zij aan het einde van de schoolperiode bij uit moet zien te komen.

Ik wens alle leerlingen een goede toetsweek toe!

Nu maar hopen dat de school van Riv Koerkamp ook aan de CD’s heeft gedacht, die de leerlingen met dyslexie kunnen gebruiken om de toets te kunnen laten voorlezen.

Het hele krantenartikel is hier te lezen.

F
F
Contact Me :

Name:

Email:

Verification Image

Enter number from above: