M: 0 6 - 2 5 0 8 5 8 9 0

DE remedie tegen dyslexie: veel lezen

De remedie tegen dyslexie: veel lezen.

Dat kopt de Stentor afgelopen dinsdag, d.d. 28 februari. ‘Kinderen in de Hoeksche Waard die slecht lezen, krijgen sinds de zomer extra leesles. Veel van die kinderen blijken dan niet dyslectische te zijn.’

En zo is het maar net! Of ligt het toch iets genuanceerder?

Het artikel haakt in op de discussie van de afgelopen weken. Slecht onderwijs zou de aanleiding zijn voor de vele extra leerlingen die momenteel een dyslexieverklaring hebben. De cijfers schommelden altijd zo rond de 4% maar stegen de afgelopen jaren wel tot 20% op sommige scholen. Bij dyslexie speelt een zekere mate van erfelijk een rol speelt. Die rol kan niet ineens vele malen groter zijn geworden en dat dus blijkt het onderwijs wel degelijk een rol te spelen. Het onderwijs is niet meer voldoende voor de groep zwakke lezers. Prof. A. van der Leij heeft hierover een goed stuk over geschreven. 

In een eerdere reactie gaf ik al een juiste oplossing aan.

De twee jongens Luc en Jitse,  uit het artikel, krijgen extra ondersteuning van het programma BOUW. Bij Iteach werk ik met de methode Taal in Blokjes. Niet alleen een methode waarbij herhaling een grote rol speelt. Voor een zwakke lezer is het van belang dat er meer dan gemiddeld aandacht is voor de klank-teken koppeling. Dus welke klank hoort er bij welke letter. Een klank die bij Taal in Blokjes extra ondersteuning krijgt door een kleur. Daarnaast wordt de stof op heel veel verschillende manieren aangeboden. Daardoor is de kans groter dat de stof beter blijft hangen. Naast allerlei werkboeken en het echt werken met blokjes zijn er ook vele digitale materialen bij aanwezig.

Door alle zwakke leerlingen al in groep 3 met deze methode te laten werken, krijgen zij van begin af aan deze extra ondersteuning. Dat zorgt er inderdaad voor, dat na verloop van tijd, een groot gedeelte van deze leerlingen weer mee kan komen met de klas. Voor een kleine groep leerlingen blijven de score voor het lezen echter aan de lage kant. Die kunnen dan uiteindelijk een test krijgen om te zien of er sprake is van dyslexie. Het grote voordeel is nu dat in de tussentijd er op een juiste manier aan hun taalachterstand wordt gewerkt en deze niet eerst onnodig hoog oploopt.

Deze manier van werken is dus preventief.

In de Hoeksche Waard werkt de gemeente zo aan het terugdringen van het aantal leerlingen met dyslexie.

Dat kan in Deventer ook gebeuren!

Iteach organiseert daarom op 19 april een lezing over de methode Taal in Blokjes.

Wil je nu wel eens precies weten hoe deze in elkaar steekt en hoe al die materialen er dan uit zien?

Kom dan op 19 april naar Het Verbindingscentrum op de 5-Hoek aan het Andriesenplein 2 te Deventer.De zaal is vanaf 19 uur open. De lezing is tussen 19:30 en 20:30 uur.De lezing is voor docenten, IB-ers en ouders van leerlingen uit het basisonderwijs.

De toegang is gratis. Meld je hieronder vast aan om je plek te reserveren!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HIER kun je het gehele artikel nog eens nalezen.

Twee jongetjes achter computerTwee leerlingen Luc en Jitse

This is a text block. Click the edit button to change this text.

F
F
Contact Me :

Name:

Email:

Verification Image

Enter number from above: